Luister naar de signalen van je vrouw met stress lichaam bij stress!

Zomaar een dag op kantoor

Je baas vraagt je op het laatste moment een presentatie voor de directie voor te bereiden. Je bent ervan overtuigd dat je het aankan, maar raakt er toch wat geïrriteerd door. Net voor de lunch gaat de telefoon – het is het kinderdagverblijf, je dochtertje heeft uitslag en koorts, je moet haar ophalen. Die dag volgen en nog een paar onverwachte berichtjes. Eigenlijk hoopte je op een probleemloze dag om de presentatie af te maken. Je voelt de hoofdpijn en de spanning in je nek en schouders opkomen, je wordt wat humeurig en je wilt opeens een hele reep chocolade verslinden – dit is het gevoel dat je gestrest raakt. Het is je lichaam dat door middel van deze signalen om hulp roept!

Goede en ‘slechte’ stress

Stress is de natuurlijke reactie van het lichaam op verstoring van het ‘standaard’ leven zoals het gewoonlijk hoort te zijn. Er is goede, kortdurende, stress – die je helpt een angst te overwinnen of zorgt voor extra motivatie om iets op tijd af te krijgen. Maar er is ook ‘slechte’ stress, die vaak door zorgen, bijvoorbeeld over je financiële positie, je  baan, je relatie of je gezondheid, wordt veroorzaakt.  Bij stress die te lang duurt, of het nu voor enkele uren, dagen of maanden is, gaat je lichaam fysieke en emotionele waarschuwingssignalen afgeven.

Stresssignalen

Je lichaam geeft je waarschuwingssignalen die je vertellen dat er iets niet in orde is. Net als bij het branden van het oranjestress engine “check engine” lampje in je auto kan het negeren hiervan tot serieuze gevolgen lijden. Van stress die niet (h)erkend en aangepakt wordt is bekend dat dit bij draagt tot het verkrijgen van hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes, depressie en zelfs kan lijden tot suïcide. Als dingen niet gaan zoals het zou moeten, of je hebt het gevoel dat je de controle verliest, let dan op en besteed aandacht aan de onderstaande waarschuwingssignalen.

Het zijn slechts enkele voorbeelden waarop je lichaam jou vertelt dat er extra zorg (onderhoud) nodig is;

  • Hoofdpijn, spierspanning, nek of rugpijn
  • Maagklachten
  • Droge mond
  • Pijn op de borst, snelle hartslag
  • Moeilijk inslapen of doorslapen
  • Vermoeidheid
  • Verlies van eetlust of te veel eten “troost-eten”
  • Verhoogde frequentie van verkoudheden
  • Gebrek aan concentratie of focus
  • Geheugen problemen of vergeetachtigheid
  • Verhoogde prikkelbaarheid, een “kort lontje”
  • Angst

Luister naar de signalen van jouw lichaam

Iedereen reageert anders op stress en ieder lichaam laat andere signalen zien als waarschuwing. Sommige mensen voelen de fysieke of emotionele signalen na uren, anderen na dagen. Maar als je merkt dat je regelmatig een stijve nek krijgt of kortaf reageert naar je vrienden, besteed dan aandacht aan deze signalen. De adrenaline rush die je na de succesvol verlopen presentatie aan de directie voelt is iets om van te genieten! Aan signalen van langdurige stress moet je iets doen. Door ze te (h)erkennen kun je er op anticiperen.

Niet alles alleen oplossen

Soms kun je stress niet alleen oplossen, neem dan contact op met een hulpverlener om op lange termijn gezondheidsproblemen te voorkomen. Ook een gespecialiseerde homeopaat kan je hierbij uitstekend helpen!

Attachment

  • vrouw met stress
  • stress engine

Categoriën