Stress leidt ook tot problemen in je mond!

Te veel stress kan tot problemen met je mondslijmvliezen, tanden, tandvlees en kaakgewrichten leiden. Je kunt een aantal maatregelen nemen om je tanden, je mond en natuurlijk jezelf gezond te houden. Als je je stress al aan het aanpakken bent, probeer dan deze tips om problemen zoals zweertjes in je mond en tandenknarsen te verbeteren.

Aften.

aften

Dit zijn witte of grijze (kleine) vlekjes met rode randen. Ze verschijnen in je mond, soms in paren soms in grotere aantallen. Experts zijn niet zeker wat de oorzaak is. Het zou een probleem met je immuunsysteem, de verdediging van je lichaam tegen ziektekiemen, kunnen zijn. Een gebrek aan vitamine B-12, zink, foliumzuur of ijzer. Ook een aandoeningen aan je maagdarmkanaal kan een reden zijn. Daarnaast kunnen ze veroorzaakt worden door bacteriën of virussen. Stress verhoogt je kans op het krijgen van aften.

Wat kun je doen?

Om de irritatie te verlichten kun je het best, pittig gekruid eten of voedsel met een hoog zuurgehalte, zoals tomaten of citrusvruchten vermijden. De meeste aften verdwijnen vanzelf binnen 7-10 dagen. Poets met een zachte tandenborstel na elke maaltijd en floss regelmatig, eventuele voedingsmiddelen die kunnen leiden tot aften zijn dan snel uit je mond verdwenen. Schakel deskundige hulp in als;

  • Ze te groot en pijnlijk zijn.
  • Je flinke koorts krijgt tezamen met de aften.
  • Als drinken moeilijk is door de aften.
  • Ze langer dan drie weken aanwezig zijn.

Overigens kun je bij je drogist diverse middelen tegen aften kopen.

Koortsblaasjes.

koortslipDeze worden veroorzaakt door het herpes simplex virus, we noemen dit ook wel een koortslip. Het zijn pijnlijke blaasjes gevuld met vloeistof en vertonen zich vaak op of rond je lippen maar ze kunnen ook onder je neus of rond je kin voorkomen. Aan het tintelende, jeukende of branderige gevoel op de grens tussen je lip en de huid erom heen kun je ze herkennen. Vaak al zonder dat je ze ziet. Ze komen met name voor in situaties van verminderde weerstand. Denk hierbij aan chronisch zieken maar ook aan mensen met stress!! Na een aantal dagen drogen de blaasjes in en vormt zich een gele korst. De korst valt er vervolgens af en de roodheid verdwijnt langzaam. De snelheid van genezing is afhankelijk van je weerstand.

Wat kun je doen?

Net als bij aften, genezen ze, in principe, vanzelf binnen één à twee weken. Omdat je het virus makkelijk kunt doorgeven, moet je wel gelijk beginnen met behandelen zodra je er één opmerkt. Het virus verspreidt zich vrijwel direct bij contact zoals zoenen of seks! Tegen een koortslip kan je niet veel meer doen dan een antivirale zalf of koortslipcrème smeren. Deze koop je bij de drogist. Ook kun je als je weet dat je een periode van stress tegemoet gaat vooraf al zalf smeren, zeker wanneer het blaasje steeds op dezelfde plek verschijnt. Om je weerstand te verhogen kun je (extra) Vitamine C slikken.

Tandenknarsen.

Stress kan ervoor zorgen dat je gaat tandenknarsen, door dit knarsen kun je het glazuur aantasten. Daarnaast kun je de tanden van je boven- en onderkaak op elkaar klemmen. Dit kan overdag of ’s nachts gebeuren, vaak zonder dat je het je realiseert. Veel mensen klemmen de tanden op elkaar bij stressvolle situaties, bijvopijnlijke kaakgewrichtenorbeeld wanneer ze zich intens moet concentreren op een taak of bij (zware) lichamelijke inspanning. Er kunnen hierdoor breukjes ontstaan in de tand waardoor er stukken van af kunnen breken. Dit risico is hoger bij gevulde en broze tanden. Als je van nature al de neiging had om je tanden op elkaar te klemmen of te knarsen dan zal stress dit zeker verergeren! Het kan naast problemen met tanden en kiezen ook leiden tot problemen met je kaakgewrichten (TMJ).

Wat kun je doen?

Naast het aanpakken van de stress factoren kun je ’s-Nachts een gebitsbeschermer indoen. Probeer er overdag op te letten dat je je tanden van elkaar afhoudt. Als je, ook zonder stress, tandenknarst of wakker wordt met stijve kaken meld dit dan bij je volgende bezoek aan de tandarts.

Slecht tandenpoetsen en flossen.

Een periode van stress kan er toe leiden dat je het poetsen en flossen overslaat. Hierdoor verhoog je de kans op het krijgen van gaatjes en/of tandvleesproblemen. Ongezonde eetgewoontes zoals snacken en het nuttigen van sterk suikerhoudende voedings-middelen en dranken komen veel voor in een periode van stress. Dit verhoogt de kans op tandbederf en tandvleesaandoening aanzienlijk. Helemaal als je daarbij vergeet te poetsen en te flossen.

Wat kun je zelf doen?

Wees je ervan bewust dat gezond eten en het goed reinigen van tanden en kiezen kan voorkomen dat er ‘gaatjes’ ontstaan! Zorg ervoor dat je tandarts geen gaatjes hoeft te vullen. Poets minstens twee keer per dag, en flos elke dag. Gebruik een antibacteriële mondspoeling.

Voor een gezonde mond geld:

  • Poets en flos minimaal twee maal per dag.
  • Minimaliseer suikerhoudende dranken en voedsel.
  • Herken je stress factoren en pak deze aan.
  • Zorg voor een optimale weerstand.
  • Schakel hulp in bij aanhoudende pijn.

Homeopathische hulp bij Stress?

Langdurige en/of hevige stress kan resulteren in lichamelijke en emotionele klachten. Overweeg eens een homeopaat te bezoeken om met natuurlijke middelen je stress te reduceren.

Attachment

  • stress mond kaakgewricht tandenknarsen
  • stress mond koortslip koortsblaasjes
  • stress mond aft aften

Categoriën